Dlaczego ludzie chcą być kreatywni?
Pojęcie „kreatywność” zyskało na
popularności w ciągu ostatnich lat. Natykamy się na nie wszędzie. Moi klienci,
którym piszę profesjonalne Cv często wymieniają taką cechę u siebie. Ale czy
oby na pewno rozumieją na czym polega prawdziwa kreatywność? Co sprawiło, że
kreatywność stała się takim chodliwym zasobem? We współczesnym świecie wszyscy
chcą ją mieć i rozwijać, a przynajmniej mieć opinię kreatywnej osoby.
Kreatywność kojarzy
nam się z sukcesem
W czasach postępu technologicznego i globalizacji nie łatwo
się wybić. Wygrywa ten, kto proponuje nowe, przydatne rozwiązania, robi parę
kroków do przodu i wykracza poza to co znane i oczywiste. Kreatywność pomaga
się wyróżnić, więc co za tym idzie – osiągnąć sukces. Jak mawia Brian Tracy: „każdy
postęp w historii ludzkości rozpoczyna się od idei w umyśle pojedynczego człowieka”. Kreatywność dlatego też potrzebna
jest nam do cywilizacyjnego rozwoju. Kreatywność kojarzy nam się z
przełamywaniem schematów, niesztampowymi pomysłami oraz przekształconymi zastanych
możliwości w nieoczekiwane, pozytywne rezultaty. To znaczy, że osoby kreatywne
łatwiej odnajdują się w świecie, który wymaga od ludzi radzeniem sobie ze
zmianą; pełnej elastyczności. O ile kilkadziesiąt lat temu, jeśli ktoś uzyskał
tytuł zawodowy i pracę w danym kierunku, był pewny, że przepracuje w nim całe
życie aż do emerytury to w dzisiejszych czasach człowiek musi przekwalifikowywać się zawodowo średnio 7
razy.
Kreatywność to dobra
zabawa
Kreatywność kojarzy nam się z dzieciństwem spędzonym na osiedlu,
które zamienialiśmy w bazę i narobieniu kotletów z piasku. Z tym wszystkim co
sprawia nam radość i poszerza horyzonty. Uważam jednak, że nadużywamy tego
słowa. Czasem ten wyraz stosowany jest w celach czysto marketingowych po to by
zwrócić na produkt / usługę uwagę. Błędnie się myśli, że kreatywność to
robienie tego co się kocha, znajdowanie w tym przyjemności, sensu i
satysfakcji. Dla kreatywności to nadal za mało. Ciężko stwierdzić, że jeśli
jesteś księgową i uwielbiasz to zajęcie to znaczy, że w pracy jesteś kreatywna
tylko dlatego, że to twoja praca marzeń.
Cztery najważniejsze
powody dla których chcemy być kreatywni?
1.
Kreatywność jest potrzebna do tego, by człowiek indywidualnie
i społecznie mógł się rozwijać
2.
Kreatywność sprawia, że człowiek może bardziej
elastycznie reagować na zmiany i wyzwania, jakie stawia życie
3.
Kreatywność wiąże się z dobrą zabawą
4.
Kreatywność jest modna
Mity dotyczące
kreatywności
1.
Kreatywność to talent, który mają tylko wybitni
i inteligentni ludzie
Oznacza mylnie, że to ni mniej ni więcej dar dla wybranych,
coś co można otrzymać od Boga lub nie i nie da się tego zmienić. Takie błędne
przekonanie ma swoje negatywne skutki bo zniechęca ludzi do treningu
kreatywności. Kreatywnym można być zarówno w laboratorium chemicznym jak i we
własnym domu. Ale jakie są najczęstsze cechy osobowościowe osób kreatywnych?
- swoiste poczucie humor
- spontaniczności ekspresyjność
- brak lęku przed nieznanym
- zdolność do łączenia tego, co oddzielne, a nawet
przeciwstawne w całość
- akceptacja własnych myśli, uczuć i impulsów
- niezależność od wpływu otoczenia
- otwartość
- niezależność
- wytrwałość
2.
Kreatywność jest związana z prawą półkulą mózgu
Mit o różnicach między prawą i lewą półkulą funkcjonuje z
powodzeniem już od wielu lat. Prawa jakoby ma być odpowiedzialna za takie
obszary jak: intuicja, kreatywność, posługiwanie się obrazami a lewa za myślenie
analityczne, planowanie i posługiwanie się słowami. U poszczególnych ludzi
podobno występuje dominacja jednej z nich. W Internecie możemy znaleźć sporo na
ten temat infografik obrazujących dwie półkule mózgu z podpisami
pseudonaukowymi; seksiztowskimi hasłami, jakoby kobiety kierowały się głównie
prawą półkulą (od wyobraźni i emocji) a mężczyźni – lewą tą od zdrowego
rozsądku i annalistycznego myślenia. Prawda jest taka, że największe szanse na
stanie się naprawdę kreatywnym nie mają osoby ponadprzeciętnie inteligentne a
te które są otwarte na świat i nowe idee, akceptują siebie i potrafią sobie
radzić z nowościami i sprzecznymi informacjami. Wszystkie te cechy można w
sobie kształcić począwszy od poznawania nowych ludzi, nowych kultur, po przez
różnorodne formy edukacyjno-rozwojowe. Tak więc prawdą jest, że obie półkule
się uzupełniają i są na równi ważne. Aby mózg działał prawidłowo, półkule muszą
ze sobą współpracować, bo w poszczególnych operacjach umysłowych bierze udział
kilka jego obszarów. Obecnie uważa się, że różnice w funkcjonowaniu poznawczym
występujące między płciami kształtuje przede wszystkim wpływ w wychowywania i
kultury. W naszej kulturze już małe dziewczynki są uczone umiejętności
społecznych (empatii, współpracy troski o innych) znacznie intensywniej niż
chłopcy – w tych zaś kształtuje się odwagę, ducha rywalizacji i umiejętności
tłumienia emocji bo przecież „chłopaki nie płaczą” . Dziewczynki częściej
angażuje się do zabawy związanej z ludźmi i komunikacją (np. zabawa w dom), a
chłopców w zabawy związane z przedmiotami i wyobraźnią przestrzenną (np. zabawy
z samochodami, budowlami z klocków). Wiele różnic między płciami ma swoje
źródło właśnie w odmiennych procesach edukacyjno – wychowawczych, a nie w samej
budowie mózgu. Oczywiście mamy także różne rodzaje typów osobowości, które
niezależnie możemy przypisywać każdej płci.
Coś wartościowego i
nowego
Aby pomysł mógł być kreatywny., musi spełniać dwa kryteria:
być nowy i wartościowy. Nowe i wartościowe dla nas. Twórczość wyraża się zawsze
w określonych działaniach – nie istnieje twórczość bez tworzenia. Stanowi ona
ten element kreatywności, który da się najłatwiej kształtować dzięki operacjom
umysłowym jak:
- abstrahowanie – czyli wyróżnianie w wybranych obiektach
tylko pewnych cech i pomijanie innych
- dokonywanie skojarzeń – kojarzenie ze sobą różnych rzeczy,
z tym że obiekty te muszą być odległe i nieoczywiste choć dające się uzasadnić
bujną wyobraźnią
- rozumowanie dedukcyjne czyli wyciąganie wniosków od ogółu
do szczegółu
- rozumowanie indukcyjne czyli wyciąganie wniosków od
szczegółu do ogółu
- metaforyzowanie – czyli obrazowa analogia np. w urzędzie
jest jak w ulu, bo wszyscy tam pracują cały czas i słuchać nieustający gwar”
- transformowanie – tworzenie przekształceń, dzięki czemu na
bazie czegoś starego tworzymy coś nowego
I właśnie większość ćwiczeń na kreatywność opiera się na
rozwijaniu umiejętności korzystania z powyższych operacji umysłowych. Innymi
słowy człowiek musi chcieć się zajmować kreatywnością, być przekonany, że mu wolno
i mieć ku temu możliwości.
Czas na praktykę !
Zadanie 1: Zastanów się i wypisz wszystkie pomysły do
zadania: jak pogłaskać po głowie żyrafę. Użyj wyobraźni, niech cię nic nie
krępuje.
Zadanie 2: Czym zajmuje się MacGyver na doktoracie?
Zadanie 3: Stwórz słowo na konkretną literę w sposób nowy ale dalej odnoszący się do
danej organizacji/rzeczy przykładem może być PKP czyli np. Pociąg Kursuje Powoli.
A teraz czas na twoje pomysły: AGD, CBOS, PZPR…
Zadanie 4: Łańcuch
skojarzeń. Stwórz łańcuch skojarzeń. Każde kolejne skojarzenie powinno być
związane z poprzednim słowem. Przykład: słońce – ciepło – kominek – drzewo –
las – powietrze – ptaki. A teraz ty: „chleb”.
Zadanie5: Indiańskie imiona – opisz swoje imię w sposób
obrazowy, metaforyczny, wykorzystując swoje osobiste cechy, umiejętności. Np.
Małgorzata – „ Słońce, które daje energię i miłość dla wszechświata”
Zadanie 6: Slogan. Wymyśl chwytliwe i żartobliwy slogan
reklamowy dla danej branży. np. „Wykończ się z nami. Usługi ogólnobudowlane” a
teraz twoja kolej: reklama agencji reklamowej, reklama biura podróży…..
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz