czwartek, 16 maja 2019

Sztuka słuchania. Łatwa czy nie łatwa?



Natura dała nam dwie pary oczu, dwie pary uszu ale tylko jeden język po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali niż mówili. Filarem dobrej i efektywnej komunikacji jest sztuka słuchania.
Słuchanie tylko z pozoru wydaje się banalnie proste. Jest na to prosty sposób by to sprawdzić. Włącz stoper i odmierzaj 5 minut podczas których będziesz się wsłuchiwać we wszystkie dochodzące dźwięki. Nic innego nie rób tylko słuchaj świata zewnętrznego. I jak, trudno było? Kiedy pierwszy raz robiłam to ćwiczenie to wydawało mi się, że to najdłuższe 5 minut w moim życiu.  A gdy po drugiej stronie stoi żywy człowiek ze swoimi potrzebami, jest jeszcze trudniej. Rozmowa, w która jest uznawana za najwyższej jakości to taka, w której, rozmówca czuje, że był wysłuchany. Jeśli ta potrzeba nie była zaspokojona to w konsekwencji może pojawić się żal, gniew i rozczarowanie a nawet kłótnia.

Bardzo często zarzuty o brak zrozumienia dotyczą tak naprawdę jakości słuchania. Na brak aktywnego słuchania przyczyniają się także takie czynności jak: brak kontaktu wzrokowego, zerkanie na zegarek albo telefon. Kiedy ktoś odnosi wrażenie, że nie jest słuchany, pojawia się niepokój, obniża się samoocena i gwałtownie maleje chęć tej osoby na dalszy kontakt. Warto pamiętać, że słuchanie ma znaczenie nagradzające, wzmacniające i jest efektywnym narzędziem motywacyjnym.

Milczenie jest złotem
Mówi się mowa jest srebrem a milczenie – złotem. Przysłowie to mówi nam, że mądre słowa są bardzo cenne, ale umiejętność słuchania i powstrzymywania się w odpowiednim momencie jest umiejętnością cenniejszą. 

Niech twoje ciało pokaże, że słuchasz
Popatrz na rozmówcę, zatrzymaj się, skup na tym, co mówi. Potakuj głową. Czasami naprawdę lepiej nie pytać w ogóle niż udawać zainteresowanie. Wiem, że jest to trudne gdy na głowie mamy tysiące spraw, ale utrzymywanie pełnego kontaktu i uważności w rozmowie to fundament dalszej rozmowy.

Zwykłe pocieszenie
Nie zawsze rozmówca oczekuje od nas konkretnej opinii, czy rozwiązania problemu. Jeśli będzie tego potrzebował to poprosi. Bardzo często wystarczy samo wysłuchanie i „poklepanie po ramieniu”  i powiedzenie, że „wszystko będzie dobrze”.

Parafrazuj
Parafraza polega na powtórzeniu kluczowych zdań rozmówcy, ale własnymi słowami.
Dlaczego warto ją wykorzystywać w rozmowie z druga osobą?
1. Sprawdzamy czy dobrze zrozumieliśmy swojego rozmówcę
2. Porządkujemy wypowiedź partnera
3. Pokazujemy swojemu rozmówcy, że go słuchamy
4. Upewniamy się, jakie są prawdziwe intencje (potrzeby, problemy) klienta

Jeśli dobrze, użyjemy PARAFRAZY, wówczas słyszymy słowa rozmówcy wypowiedziane z ożywieniem:
– „Tak, właśnie o to mi chodziło!”
..albo:
-„Nie, nie o to mi chodziło, zależy mi raczej na….” (wówczas klient odkrywa dodatkowo przed nami karty)
Stosując parafrazę możemy posiłkować się wyrażeniami:
Czy dobrze zrozumiałem/am, że….?
Z tego co Pan/Pani powiedział, zrozumiałem/am,że…….
Czy dobrze myślę, że najbardziej zależy Panu/Pani na….
Rozumiem, że...

Słuchaj – nie oceniaj
Gdy przyjaciółka wpada wypłakać ci się na ramieniu – bo jest złą matką (w jej mniemaniu), albo przez chwilę złego męża, albo z zupełnie innego powodu – jesteś po to, żeby słuchać, a nie oceniać. Ona ci zaufała, chce się wyżalić. Swojemu rozmówcy należy okazać szacunek – to wyświechtany frazes, ale bardzo prawdziwy. Każdy ma prawo do swoich poglądów, a ty pamiętaj – zawsze znasz historie tylko z jednej strony. Powstrzymaj się od oceny, nie o nią chodzi osobie, która z tobą rozmawia.
Dobra! zasady zasadami, ale my sami potrzebujemy kogoś, kto poświęci nam swoją uwagę i nas wysłucha, dbaj o siebie i znajdź osobę, która będzie miała czas i przestrzeń dla ciebie. Nie bój się mówić o swoich potrzebach. Możesz powiedzieć wprost „chciałbym opowiedzieć o ważnej dla mnie sprawie, czy możesz poświęcić mi pół godziny i mnie wysłuchać”? zadaj sobie pytanie, czego potrzebujesz od swojego słuchacza: czasu, uwagi, przyjaznej atmosfery czy też porady? A może wszystkiego co wymieniłam?

Gdy krew cię zalewa….
Słuchanie osoby, z której poglądami się nie zgadzamy, jest o niebo trudniejsze niż słuchanie osób, których poglądy są nam bliskie. Umiejętność ta może się jednak przydać w wielu sytuacjach dlatego następnym razem, kiedy w telewizji pojawi się ktoś, kogo wypowiedzi cię denerwują, nie przełączaj na inny program, tylko trenuj: zacznij słuchać i staraj się zapamiętać trzy najważniejsze przesłania, które ten ktoś komunikuje. Postaraj się nie oceniać ich w myślach, tylko je zapamiętać. Zastanów się, co ci pomogło skłonić umysł do uważnego słuchania. Następnym razem zrób to samo, słuchając na żywo osoby, z którą się nie zgadzasz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Rewolucja w podejściu do pracy zawodowej

  Odkrycie żarówki i opatentowana przez Edisona forma elektrycznego źródła światła zrewolucjonizowała wiele dziedzin ludzkiego życia. His...